LANGKAH/ MASA | KANDUNGAN | AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN | KAEDAH/ STRATEGI PENGAJARAN/ BBM/ NILAI /KBKK | |
GURU | PELAJAR | |||
Set Induksi (5 minit) | Mengimbas kembali pembelajaran lepas | Guru mengarahkan pelajar duduk dalam bentuk bulatan dan menunjukkan bahan 3D yang dibawa
pelajar dan meminta mereka mengaitkan bahan 3D dengan pembelajaran lepas
pelajar untuk mengimbas kembali mengenai mencari min bagi data tidak terkumpul
| Pelajar memberi perhatian terhadap bahan 3D yang disediakan
antara mereka mengenai bahan 3D yang dipamerkan kepada mereka di dalam kelas
kembali pembelajaran lepas dan berupaya untuk mencari min bagi data tak terkumpul | Kaedah : Perbincangan
Strategi: Soal jawab, bahan 3D
BBM: Papan putih, Pen marker
KBKK: Membuat refleksi dan mengimbas kembali Nilai: Menjana idea, kerjasama |
Pembangunan Instruksional (15 minit) | frekuensi bagi setiap selang kelas
tengah bagi setiap selang kelas
min menggunakan formula | pelajar untuk mencari frekuensi bagi setiap selang kelas
pelajar mencari titik tengah bagi setiap selang kelas berdasarkan pengetahuan yang diperolehi daripada subjek Matematik Tingkatan 4.
latihan untuk mengukuhkan lagi pemahaman pelajar dan membenarkan pelajar untuk memberi respon terhadap soalan yang diberikan
pelajar mengenai cara untuk mendapatkan min bagi data terkumpul yang sedia ada
| sepenuh perhatian kepada penerangan guru
buku teks.
mengaplikasikan formula di dalam contoh yang ditunjukkan oleh guru di dalam kelas
menggunakan kalkulator untuk menyelesaikan masalah | Pengajaran Strategi: Penerangan, Bahan 3D dan latihan BBM: Papan putih, kalkulator saintifik KBKK: Menjana idea Nilai: Kerjasama, tumpuan dan perasaan ingin mencuba |
Aktiviti (15 minit) | latihan aktiviti kepada pelajar | pelajar membentuk kumpulan yang terdiri daripada lima orang
lembaran kerja kepada setiap kumpulan
diberikan masa selama 5 minit untuk menyelesaikan masalah yang diberi
akan menghantar seorang wakil untuk membentangkan hasil kerja kumpulan
menilai jawapan dan membuat pembetulan secara terus sekiranya terdapat kesilapan
Guru akan memberi pujian kepada kumpulan pelajar yang berjaya menjawab dengan betul dan menggalakkan pelajar yang membuat kesilapan supaya tidak berputus asa. | tugasan untuk diselesaikan secara bekerjasama dalam kumpulan
aktiviti | Perbincangan Strategi: Soal dan jawab BBM: Kertas soalan. KBKK: Menjana Idea Nilai: Kerjasama, keyakinan diri, bersedia untuk mencuba |
Kesimpulan (5 minit) | pembelajaran yang telah dipelajari | pelajar untuk merumuskan apa yang telah dipelajari | tindak balas terhadap apa yang telah mereka pelajari | Perbincangan Strategi: Soal dan jawab BBM: Papan putih, pen marker KBKK: Mengimbas kembali dan membuat rumusan Nilai: Kerjasama, bersedia untuk mencuba |
Sunday, July 25, 2010
Aktiviti Pengajaran & Pembelajaran
Rancangan Pengajaran Harian (Statistik- Matematik Tambahan Tingkatan 4)
Daily Lesson Plan
Subjek : Matematik Tambahan Tingkatan 4
Tarikh : 4 Ogos 2010
Hari : Rabu
Kelas : 4 Bestari
Bilangan Pelajar : 30 orang
Masa : 8.00 pg- 8.40 pg (40 minit)
Topik : Bab 7 : Statistik
Subtopik : 7.1.6 Mean of Group Data
Objektif Pembelajaran : Pelajar akan diajar untuk:
1) Memahami dan menggunakan konsep sukatan kecenderungan memusat bagi penyelesaian masalah
Hasil Pembelajaran : Pada akhir sesi pembelajaran ini, pelajar berupaya untuk:
1) Mengira min bagi data terkumpul
Pengetahuan Lepas : Pelajar telah mempelajari tentang:
1) Mengira min bagi data tak terkumpul
2) Menentukan mod bagi data tak terkumpul
3) Menentukan median bagi data tak terkumpul
4) Menentukan mod kelas bagi data terkumpul daripada jadual taburan frekuensi
5) Mencari mod daripada histogram
Kaedah Pengajaran : Komunikasi dua hala (cikgu dan pelajar), perbincangan,
pendedahan dan demonstrasi
Strategi Pengajaran : Penerangan, soal jawab, aktiviti berkumpulan dan permainan
Bahan Pengajaran(BBM) : Papan putih, pen marker, buku teks Mathematik
Tambahan Tingkatan 4, kalkulator saintifik dan bahan 3D
Kemahiran berfikir : Refleksi, mengingat kembali, menjana idea, membuat kesimpulan
Nilai Murni : Kerjasama, Konsentrasi, Keyakinan diri, berani mencuba, dan yakin
Takrifan
TAHUKAH ANDA…???
TAKRIF STATISTIK..???
Menurut Kamus Pelajar (Edisi Ke-2), statistik ialah:
1) Keterangan tentang sesuatu yang ditunjukkan dengan angka;catatan angka-angka; perangkaan
2) Ilmu pengetahuan tentang sesuatu yang penyelidikannya atau kesimpulannya berdasarkan bukti dalam bentuk angka-angka atau bilangan
Menurut Kamus Dewan (Edisi Ke-4) pula, statistik dapat didefinisikan sebagai:
1) Catatan angka-angka atau bilangan, butir-butir (keterangan) yang ditunjukkan dengan angka, perangkaan;
2) Cabang pengetahuan yang berkaitan dengan sesuatu yang didasarkan kepada bukti-bukti dalam bentuk angka atau bilangan
Bidang yang melibatkan statistik:
Ø Astronomi
Ø Biologi
Ø Sosiologi
Ø Psikologi
Ø Perniagaan
Ø Ekonomi
Ø Industri
Kegunaan statistik:
1) Mengumpul data
2) Menghitung data
3) Menganalisis data
4) Mempersembahkan data
5)
6)Membuat kesimpulan umum dan bermakna berdasarkan data yang terkumpul
7) Memudahkan membuat keputusan
8) Membantu dalam membuat perancangan
APAKAH KECENDERUNGAN SUKATAN MEMUSAT….????
Kecenderungan sukatan memusat ialah suatu sukatan yang memperihalkan penumpuan sekumpulan data pada nilai tertentu. Terdapat 3 jenis sukatan kecenderungan memusat iaitu:
a) Min
b) Mod
c) Median
APA KATA ANDA TENTANG MIN…???
Kamus Pelajar (Edisi Ke-2) menyatakan bahawa min ialah nombor (hasil) yang diperoleh dengan membahagikan jumlah keseluruhan angka dalam sesuatu set dengan banyaknya bilangan angka itu; purata; hitung panjang.
Min menurut Kamus Dewan (Edisi Ke-4) pula ialah nilai hitung panjang (pukul rata) bagi sesuatu set nombor
MOD PULA..???
Mod adalah cerapan yang mempunyai kekerapan yang paling tinggi dalam suatu set data. Menurut Kamus Dewan, mod ialah nilai atau nombor yang paling banyak kali wujud dalam sesuatu siri pemerhatian atau data statistik.
TAKRIFAN MEDIAN
Median merupakan nilai tunggal yang berada di tengah-tengah sesuatu set data setelah set data disusun mengikut tertib dan dibahagi kepada 2 bahagian. (sekiranya jumlah data, N adalah genap)
Sekiranya N genap, median adalah pada cerapan ke ((N+1)/2)